T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
Büyük Ağrı Dağı ve Küçük Ağrı Dağına, Yabancı Uyruklu şahısların çıkış/tırmanış işlemleri 13.03.2015 tarihinde Ağrı Dağına çıkışlar ile Ağrı Dağı Milli Parkı alanında düzenlenecek faaliyetlere ilişkin uygulama yönergesi Sayın Ağrı Valimiz Musa IŞIN tarafından imzalanarak yürürlüğe sokulmuştur.
Büyük ve Küçük Ağrı Dağına çıkış/tırmanış iş ve işlemlerini yürütmek üzere Kaymakamlığımız bünyesinde Ağrı Dağı Milli Parkı izin ve irtibat Bürosu oluşturulmasını öngören yönerge İleTuristlerin Ağrıya gitmesine gerek kalmadan, iş ve işlemler Sayın Valimizin yetki devri yapması sonucunda 3 gün içerisinde Kaymakamlığımızca tamamlanacaktır. Bu sayede ilçemize gelecek olan yerli ve yabancı turistlerin zaman kaybı yaşamadan tırmanışlarını gerçekleştirebilmelerinin sağlanması hedeflenmektedir.
Başvuruların internet ortamında yapılabilmesi için www.dogubayazitrehberi.com isimli web sitesinin tasarım çalışmaları devam etmekte olup ,isteyen yerli ve yabancı turistler adı geçen siteden online başvuru yapabilecekleri gibi Dilekçe yoluyla da başvurabileceklerdir.
T.C.
AĞRI VALİLİĞİ
AĞRI DAĞI'NA ÇIKIŞLAR İLE AĞRI DAĞI MİLLİ PARKI ALANINDA DÜZENLENECEK FAALİYETLERE İLİŞKİN UYGULAMA YÖNERGESİ
2015
Bu yönergenin amacı; yabancı uyruklu kişilerin, turizm ve spor amacıyla, 2565 Sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu kapsamındaki Büyük Ağrı Dağı ve Küçük Ağrı Dağı'na çıkışları ile ilgili hususların düzenlenmesi; 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu ve Milli Parklar Yönetmeliği'ne göre Ağrı Dağı Milli Parkı alanında yer alan Büyük Ağrı Dağı'na ve Küçük Ağrı Dağı'na çıkış ve tırmanışlar ile ilgili hususların belirlemesidir.
II-KAPSAM:
Bu yönergenin kapsamı; yabancı uyruklu kişilerin, turizm ve spor amacıyla, 2565 Sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu kapsamındaki Büyük Ağrı Dağı ve Küçük Ağrı Dağı'na çıkışları ile ilgili müracaatların ne şekilde yapılacağı ve nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin usul ve esaslar; 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu ve Milli Parklar Yönetmeliği'ne göre Ağrı Dağı Milli Parkı alanında yer alan bu dağlara çıkışlar sırasında uyulması gereken kurallar ve uygulanacak yaptırımlar; Milli Park alanının denetimi ve çevre temizliği ile ilgili kurallar ve yaptırımlar; yetkili ve sorumlu kişi ve kuruluşlar ile diğer ilgili hususlara dair kural ve düzenlemelerdir.
III-KANUNİ DAYANAK:
2565 Sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu,
2873 sayılı Milli Parklar Kanunu,
5442 Sayılı İl İdaresi Kanunu,
5682 Sayılı Pasaport Kanunu,
5683 Sayılı Yabancıların Türkiye'de İkamet ve Seyahatleri Hakkında Kanun,
2872 sayılı Çevre Kanunu,
5326 sayılı Kabahatler Kanunu,
1618 sayılı Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birliği Kanunu,
3289 sayılı Spor Genel Müdürlüğü'nün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun,
2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu,
04.04.1988 tarih ve 88/12839 sayılı Türkiye'de İlmi Araştırma, İnceleme Yapmak ve Film Çekmek İsteyen Yabancılar veya Yabancılar Adına Müracaat Edenler İle Yabancı Basın-Yayın Mensuplarının Tabi Olacakları Esaslara İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı,
20.10.2004 tarihli ve 25619 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Dağ Mihmandarlığı Yönetmeliği,
28.03.2006 tarihli ve 26122 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Alan Kılavuzlarının Seçimi, Eğitimi, Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik,
24.10.2005 tarih ve 25976 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Av ve Yaban Hayvanlarının ve Yaşam Alanlarının Korunması ve Zararlılarıyla Mücadele Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik,
İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü'nün 17.07.1996 tarih, B.05.1.EGM.0.13.05 sayı ve 158 sayılı Birleştirilmiş Genelgesi,
İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü'nün 29.12.2003 tarih, B.05.1.EGM.0.13.05.09 AF-345 sayı ve 188 nolu Genelgesi,
İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü'nün 02.11.2006 tarih, B.05.1.EGM.0.13.05.09.28215 KF-272 sayı ve 79 nolu Genelgesi,
Dış İşleri Bakanlığı İkili Kültürel İşler Genel Müdür Yardımcılığı'nca Ağrı Valiliği'ne yazılan 19.09.2006 tarih, B.06.0.İKGY.0.0-862.30-2006/388509/I sayılı yazısı,
Yukarıda belirtilen kanunlarla ilgili yönetmelikler ve genelgeler,
15.10.2006 tarihli Yabancı Uyruklu Kişilerin Turizm ve Spor Amacıyla Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kapsamında Bulunan Dağlara Çıkışlarına İlişkin Protokol,
06.06.2011 tarihli Yabancı Uyruklu Kişilerin Turizm ve Spor Amacıyla Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kapsamında Bulunan Dağlara Çıkışlarına İlişkin Protokol,
IV-ÇIKIŞ VE TIRMANIŞ BAŞVURULARI VE İZİNLER:
Ağrı Dağına çıkış izin başvuruları, ilgili kişi, kurum ve şirketler tarafından, şahsen veya posta, faks ve elektronik posta ile ilgili kurumlara veya Ağrı Valiliği Ağrı Dağı ve Milli Parkı İzin ve İrtibat Bürosu'na yapılır.
Yabancı uyruklu kişilerin ülkemizde 2565 Sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu kapsamındaki Büyük Ağrı Dağı ve Küçük Ağrı Dağı'na çıkışları, Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Yönetmeliği'nin 9. Maddesinde belirtilen esas ve usuller dahilinde izne tabidir.
Yabancı uyruklu kişilerin yurtdışındaki temsilciliklerimiz veya yurtdışındaki kendi temsilcilikleri aracılığıyla Dışişleri Bakanlığı'na yaptıkları başvurularda, talebi alan kurum, yapılan başvuruları, kendi görüşüyle birlikte, İçişleri Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı, MİT Müsteşarlığı, Ağrı ve Iğdır Valiliklerine iletir. Başvuru sahipleri ile ilgili tüm araştırma, soruşturma, izin ve yasaklama tasarrufu Ağrı Valiliği'ne aittir.
Seyahat acentelerinin, turizm ve spor amaçlı olarak, tur kapsamında, yabancıları, Ağrı Dağı'na götürmek istemeleri halinde, talepleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı aracılığıyla, İçişleri Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı, MİT Müsteşarlığı, Ağrı ve Iğdır Valiliklerine iletilir. Başvuru sahipleri ile ilgili tüm araştırma, soruşturma, izin ve yasaklama tasarrufu Ağrı Valiliği'ne aittir.
Gerçek ve tüzel kişiler tarafından, Büyük Ağrı Dağı'nda ve Küçük Ağrı Dağı'nda düzenlenecek olan ulusal ve uluslararası organizasyonlarda, organizasyon talebi, İçişleri Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı, MİT Müsteşarlığı, Ağrı ve Iğdır Valiliklerine iletilir. Başvuru sahipleri ile ilgili tüm araştırma, soruşturma, izin ve yasaklama tasarrufu Ağrı Valiliği'ne aittir.
Kişi ve kuruluşların, yukarıdaki bentlerde belirtilen müracaatlarının seri bir şekilde sonuçlandırılabilmesi açısından, izin taleplerini, organizasyondan, yurtdışında en az 30 gün, yurtiçinden ise en az 15 gün önceden yapmaları ve amacına uygun vize almaları gerekir. Belirlenen süreler içerisinde yapılmayan müracaatların kabul edilip edilmemesi Ağrı Valiliği'nin takdir ve yetkisindedir. Türkiye'de en az 6 ay geçerli ikamet tezkeresi hamili olan yabancılardan, amacına uygun vize şartı aranmaz.
İçişleri Bakanlığı, MİT Müsteşarlığı, Ağrı ve Iğdır Valilikleri, kendilerine ulaştırılan müracaatları inceler. Ağrı Valiliği, görüşünü bildirmeden önce, Doğubayazıt Garnizon Komutanlığından görüş alır. Tırmanış talepleri uygun görülmeyen yabancılarla ilgili görüşlerini 10 iş günü içerisinde gereğinin yapılması için talep sahibi kurum ile Dışişleri Bakanlığına iletir, ayrıca taraf olan diğer kurumları da bilgilendirir.
Büyük Ağrı Dağı ve Küçük Ağrı Dağı'na çıkış yapmak isteyen yabancılar, bu yönergenin kanuni dayanak bölümünde belirtilen mevzuat hükümlerine uymakla mükelleftirler. Aksi halde, durum, ilgili güvenlik birimleri ve diğer birimlere bildirilir ve bu hükümlere uymayan kişilerin yeni müracaatları dikkate alınmaz.
Ağrı Dağı Milli Parkı'nda ve milli park alanında yer alan Büyük Ağrı Dağı ve Küçük Ağrı Dağı'nda yapılacak faaliyetlerle ilgili müracaatlar ve faaliyetlerle ilgili diğer hususlar, başta 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu olmak üzere, ilgili diğer kanunlar ve yönetmelikleri kapsamında dikkate alınacaktır.
Ağrı Dağı'na çıkış öncesi, alan kılavuzları tarafından, ziyaretçilere, alanda uyulması gereken kuralları içeren bilgilendirme formları dağıtılır ve kurallara uyulması sağlanır. Aynı zamanda, bildirilen diğer kurallara da ziyaretçiler titizlikle uymak zorundadır.
Büyük Ağrı Dağı'nın zirvesi, Ağrı ili sınırlarında kalmakta olup, Ağrı ve Iğdır Valilikleri, mülki sınırları içerisinde yetkili ve sorumludurlar. Büyük ve Küçük Ağrı Dağları'na Iğdır rotasından çıkıp, Büyük Ağrı Dağı'nda zirve yapmak için Ağrı ili mülki sınırlarına geçiş ve güzergah değişikliğinin söz konusu olduğu durumlarda, önceden Ağrı Valiliği'nden izin almak zorunludur. İzin alınmaması durumunda kişiler ve organizasyonların sağlık, güvenlik, ulaşım ve iletişim gibi konularda hukuki sorumluluk kendilerine aittir.
Büyük ve Küçük Ağrı Dağları'nda uyulması gereken hususlar, izin yazısında yer alacak ve bölgenin mülki makamları tarafından takibi yapılacaktır.
Yabancıların, yapılan tüm uyarılara rağmen, yönergede belirtilen hususlara riayet etmemeleri halinde, bundan sonra, bölgede yapacakları bu tür faaliyetlere ilişkin talepleri değerlendirmeye alınmayacaktır. Söz konusu ihlallerde bulunanların müteakip başvurularını izlemek ve değerlendirmek Ağrı Valiliği'nin yetki ve sorumluluğundadır.
Yabancı uyruklu kişiler tırmanma sırasında ilmi araştırma yapmayacaklarını, ticari, siyasi ve stratejik istihbaratla ilgili bilgi ve malzeme toplamak maksadıyla kullanmayacaklarını beyan etmeleri ve dönüşlerinde gerektiğinde mülki amirlikçe kontrol edilmeleri kaydıyla dağcılık, tırmanış, ana kamp, sağlık, beslenme ve kişisel malzemeleri dışında aşağıdaki teknik teçhizat ve malzemelerin beraberinde bulundurabilirler:
* Fotoğraf, amatör film ve video çekim kameraları,
* Standart dalga boylarında ve ticari tipte alıcı radyo cihazları,
* Ses kayıt bandı (teyp),
* Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'nca izin verilen telsizler
* Mesafe ölçmesi yapmayan, azami 6x30 büyütmeli el dürbünü
* Altimetre, pusula, GPS gibi yön bulmada kullanılan dağcılık malzemesi
Halen sivil ve askeri maksatlarla kullanılan gece ve gündüz çok uzak mesafeleri gözetleyebilen cihazları (day/night sighting systems), normal fotoğraf makinalarından ayırt etmek güç olduğundan, turizm ve spor amacıyla çıkış yapacak olan kişilerin 14. maddede belirtilen cihazların dışında elektronik, elektromanyetik, optik, sismik ve enfraruj sistemle çalışan ve benzeri tüm cihazları yanlarında bulundurmaları yasaktır.
Büyük ve Küçük Ağrı Dağları'na ilmi araştırma, inceleme yapmak ve film çekmek üzere çıkmak isteyen kişilere, 04.04.1988 tarih ve 88/12839 sayılı Türkiye'de İlmi Araştırma, İnceleme Yapmak ve Film Çekmek İsteyen Yabancılar veya Yabancılar Adına Müracaat Edenler İle Yabancı Basın-Yayın Mensuplarının Tabi Olacakları Esaslara İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı, 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu ve Yönetmeliği, 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu ve yönetmelikleri ile Erzurum Atatürk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi liderliğinde ve eşgüdümünde uygulanmak üzere hazırlanan Ağrı Dağı Nuh'un Gemisini Araştırma Projeleri İçin İşbirliği Protokolü uygulanacaktır. Bu nedenle, turizm ve spor amacıyla Ağrı Dağı'na çıkış yapacak olan yabancı heyetlere ilmi araştırma, inceleme ve film çekimi için izin verilmeyecektir.
Profesyonel amaçlı fotoğraf ve film çekimleri Orman ve Su İşleri Bakanlığından gerekli izinler alınmadan yapılamaz ve fotoğraf ve film çekimlerinde uygulanacak ücretler ve süreler her yılın başında Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü'nce belirlenir ve duyurulur.
Tırmanış faaliyetinde bulunan yabancılardan birinin veya birkaçının, önceden uyarılmalarına rağmen, belirlenen esaslara uymamaları halinde, alan kılavuzları tarafından, tırmanış faaliyetinin iptal edilerek, yabancıların inişlerinin sağlanması hususunda gerekli girişimler yapılacak ve Ağrı Valiliği Ağrı Dağı ve Milli Parkı İzin ve İrtibat Bürosu konu hakkında ivedilikle bilgilendirilecektir.
Orman ve Su İşleri Bakanlığı ve ilgili birimler, Ağrı ve Iğdır Valiliklerinin desteği ile alan kılavuzları yetiştirebilir. Alan kılavuzluğu eğitimi, ilgili müdürlükçe, alan kılavuzluğu ile ilgili yönetmelik hükümleri doğrultusunda yapılır.
Büyük Ağrı Dağı ve Küçük Ağrı Dağı, 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu'na tabi bir alan olduğundan, Ağrı Dağı Milli Parkı içerisindeki her türlü faaliyet, bu kanun hükümleri çerçevesinde değerlendirilir. Kanun hükümlerine aykırı faaliyet vuku bulması halinde, alan kılavuzları, tırmanıcıları en ivedi şekilde Büyük ve Küçük Ağrı Dağları'ndan indirmekle yükümlüdürler.
Ağrı Dağı Milli Parkı'na gelen grup halindeki ziyaretçiler veya etkinlik düzenleyen acenteler, kendi bünyelerinde rehber veya dağcı mihmandar bulunsa dahi, Ağrı Dağı Milli Parkı'nda yapılacak çıkış, tırmanış, ziyaret ve etkinlikler için, beraberlerinde alan kılavuzu almak mecburiyetindedirler.
Ziyaretçi grupları ve acentelerin, 3500 metre üstündeki rakımlarda yapmış olduğu hizmetlerde en fazla 12 kişiye, 4000 metre üstündeki dağlarda yapmış olduğu hizmetlerde ise en fazla 8 kişilik gruba bir yerel mihmandar ve alan kılavuzu görevlendirmesi yapılır. Yeterli sayıda alan kılavuzu yetiştirilinceye kadar Doğubayazıt Kaymakamlığı'nca düzenlene temel dağcılık ilkyardım ve arama kurtarma kurslarına katılanlar da alan kılavuzlarına yardımcı olabilirler.
Ağrı Valiliği'nce alan kılavuzları görevlendirilmesi, İçişleri Bakanlığı'nca başvurunun iletilmesini takiben alan kılavuzları derneğiyle koordineli olarak en kısa süre içerisinde sonuçlandırılır.
Dağa çıkış işlemlerinin tamamlanmasıyla yükümlü olan mahalli makamlar hafta sonları ve tatil günleri de Ağrı Dağına çıkış işlemlerini yürütürler.
V-ALAN KILAVUZLARININ GÖREV VE SORUMLULUKLARI:
Alan Kılavuzları, Ağrı Dağı Milli Parkı ziyaretçilerini, aldıkları ilk noktada, genel bir bilgilendirme yaparak, uyulması gereken kurallar hakkında bilgi verirler.
Alan Kılavuzları, kendisinin önderlik ettiği ziyaretçiler de dahil olmak üzere, alanın kaynak değerlerine zarar verici tüm olumsuzlukları, mümkünse önlemeye, mümkün değil ise, olumsuzluğa sebep olan kişiler hakkında gerekli rapor veya tutanakları düzenleyerek, derhal idareye bildirmekle yükümlüdür.
Alanın korunması, temiz tutulması, alan kılavuzlarının sorumluluğunda olup, alan kılavuzları tarafından ziyaretçilerin doğru bilgilendirilmesi gerekir.
Alan kılavuzları, yabancı uyruklu kişilerin faaliyetlerini, mevzuat ve bu yönergede belirlenen esaslar dahilinde kontrol altında bulundurmakla ve düzenlemekle yükümlü ve yetkilidirler.
Alan kılavuzları, Ağrı Dağı'na gidiş ve dönüş tarihleri ile Ağrı Dağı'na çıkış yapacak kişilerin kimlik bilgilerini mahalli güvenlik makamlarına bildirir ve sonucun tebliğine müteakip hareket ederler.
Alan kılavuzları, Ağrı Dağı'ndan her inişten sonra, dört nüsha olarak tanzim edeceği durum raporlarından birini mahalli güvenlik makamlarına, diğerlerini ilgili mercilere iletilmek üzere Ağrı Valiliği'ne vermekle yükümlüdür.
Alan kılavuzları, kılavuzluğunu yaptığı kişileri, dağcılık tekniği açısından güvenli bir şekilde dağa çıkarıp, dağcılık disiplini içerisinde geri getirmekle yükümlüdürler.
VI-DOĞA, ÇEVRE VE YABAN HAYATI İLE İLGİLİ GENEL KURALLAR:
Ağrı Dağı Milli Parkı içerisinde nadir, endemik, nesli tehlikede veya tehlikeye düşebilecek doğal bitki türlerine hiçbir şekilde zarar verilemez. Bu türler toplanamaz, sökülemez ve bazı parçaları kesilemez, yabani hayvanların yumurtaları toplanamaz ve yuvaları bozulamaz.
Ağrı Dağı'na çıkış sırasında görülen veya karşılaşılan yaban hayvanları ürkütülemez ve takip edilemez. Çıkış güzergâhı, görülen hayvanın gittiği yönde olması durumunda uygun bir süre beklenilir ve yaban hayvanını ürkütecek, rahatsız edecek kadar yaklaşmamaya özen gösterilerek daha yavaş bir şekilde güzergâha devam edilir.
Her ne suretle olursa olsun, Ağrı Dağı'nda yerlere çöp vb. materyal atılamaz. Ziyaretçiler ürettikleri çöpleri yanlarında götürecekleri çöp poşetleri ile birlikte geri götürmek zorundadırlar.
Ağrı Dağı'na çıkış sırasında gürültü yapılması ve yüksek sesli müzik dinlenilmesi yasaktır.
Ağrı Dağı Milli Parkını kirletici, floraya zarar verici ve faunayı rahatsız edici hiçbir etkinlikte bulunulamaz, alanda ateş yakılamaz ve yaban hayatı tahrip edilemez.
Ağrı Dağı Milli Parkı'nın kaynaklarının doğal karakterinin mutlak korunması ve devamlılığı esastır. Doğal peyzaj ve ekosistemi bozacak ve doğal çevrenin bakir karakteri ile bağdaşmayacak hiçbir faaliyete izin verilemez.
Ağrı Dağı Milli Parkı'nın özelliklerinin kaybolmasına veya değiştirilmesine sebep olan veya olabilecek her türlü müdahaleler ile toprak, su ve hava kirlenmesi ve benzeri çevre sorunlarına neden olacak iş ve işlemler yapılamaz.
Ağrı Dağı Milli Parkı'nda ziyaretçiler, İdare tarafından belirlenen bölgeler ve güzergâhlar dışına çıkamazlar. (Bu husus hem kaynak değerlerinin korunması ve hem de ziyaretçi güvenliği açısından önemlidir).
Ağrı Dağı'ndaki ziyaretçi yönetimi, alandaki ziyaretçi kullanımları vb. uygulamalar hazırlanan planlar kapsamında uygulanır ve plan kararları dışına çıkılmaz.
Ağrı Dağı Milli Parkı'nda koruma, yönetim, araştırma, ziyaretçi bilgilendirme ve yönlendirmeye yönelik hizmet ve tesislerin Ağrı Dağı Milli Parkı için yapılan planlar doğrultusunda minimum olumsuz etki oluşturacak şekilde gerçekleştirilmesi öngörülür ve uygulama planları ile gerçekleştirilir.
Ağrı ve Iğdır Valiliklerince görevlendirilen alan kılavuzu eşliğinde çıkış yapan yabancı uyruklu kişilerden kişi başına 70 ABD Doları veya karşılığı TL çıkış ücreti alınır. Bu ücret çıkış yapılması planlanan rotaya göre Ağrı Valiliğince bildirilecek resmi hesaba yatırılır. Yatırılan para yasalar çerçevesinde ve Ağrı Valiliği'nce, alınacak bu ücretlerin kullanımı amacıyla hazırlanacak yönergede belirlenecek esaslar dahilinde, Ağrı Dağı'na tırmanışla ilgili malzeme alımı, haberleşme ve güvenliğe ilişkin harcamalar, çevre temizliği, büro hizmetleri ve uzun vadede dağ arama kurtarma istasyonu yapımı vb. gibi Ağrı Valiliği'nce uygun görülecek hizmetlerde kullanılır.
Valiliğin belirleyeceği şekilde, mahallindeki Emniyet ve Jandarma birimlerine yabancı uyruklu kişilerin pasaportları ile başvurularak çıkış ücretinin ödenip ödenmediği, Doğubayazıt Garnizon Komutanlığı ile bölgede meydana gelebilecek atış, tatbikat, yangın vb. olağanüstü durumlara ait son bir koordinasyon ve diğer işlemlerle ilgili kontroller yapıldıktan sonra ekip alan kılavuzu tarafından teslim alınır.
Belirlenen kurallara uymayanlar ile çevreye ve doğal yapıya zarar verenler hakkında, ilgili mevzuat çerçevesinde idari ve cezai yaptırımlar derhal uygulanacak ve ayrıca verilen zararın tazmin edilmesi sağlanacaktır.
VII-ALAN KILAVUZLUĞU ÜCRETİ:
Alan kılavuzunun yevmiyesi Orman ve Su İşleri Bakanlığı tarafından her yıl yeniden düzenlenecektir.
Yevmiyeye esas gün sayısı dağda geçen süreye göre hesaplanır. Normal tırmanış süresi en az dört gün olup, daha uzun zamanı da kapsayabilir.
VIII-BÜYÜK VE KÜÇÜK AĞRI DAĞINA ÇIKIŞLAR:
Büyük Ağrı Dağı'na çıkışlar; Doğubayazıt/Topçatan Köyü-Eli Çiftliği veya Iğdır/Korhan Yaylası-Küp Gölü rotasından yapılır.
Küçük Ağrı Dağı'na çıkışlar için Güney-Batı güzergâhı kullanılır. Doğu cephesinden çıkışa izin verilmez.
Bu kısıtlamalar olağanüstü hallerin dışında T.C. vatandaşlara uygulanmaz. T.C. vatandaşları dağın Iğdır ili sınırları içinde kalan cephesinden de çıkış yapılabilir. Ancak Küçük Ağrı Dağı için yalnız yukarıda belirtilen güzergâh kullanılır.
IX-HABERLEŞME, ACİL DURUMLARA MÜDAHALE VE ARAMA KURTARMA:
İstenmeyen hallerin ve acil durumların meydana gelmesi durumunda, gerekli yardımlaşmanın sağlanabilmesi için mahallindeki Emniyet ve Jandarma birimlerince, dinlemede tutulmak üzere, 2813 sayılı Telsiz Kanunu ile izin verilen ruhsatlı telsizler bulundurulur. Bu durumlara ilişkin bilgilerin alınması halinde, ilgili kolluk birimleri tarafından, Ağrı Valiliği ve Doğubayazıt Kaymakamlığı kriz merkezlerine hemen bilgi verilerek, ilk yardım, acil müdahale ve arama-kurtarma iş ve işlemlerine derhal başlanır ve ilgili birimlerle irtibat kurularak koordinasyon sağlanır.
X-TIRMANIŞ DÖNEMİ:
Tırmanış dönemi, yılın on iki ayını kapsayacak şekilde ve tırmanış bölgesinin özelliğine göre Ağrı Valiliği'nce tespit edilir.
XI-AĞRI VALİLİĞİ AĞRI DAĞI VE MİLLİ PARKI İZİN VE İRTİBAT BÜROSUNUN KURULUŞU:
Ağrı Valiliği Ağrı Dağı ve Milli Parkı İzin ve İrtibat Bürosu, Ağrı Valiliği tarafından belirlenecek uygun bir yerde, Ağrı Valiliği'nin onayı ile kurulur ve yine Ağrı Valiliği tarafından belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde iş ve işlemlerini yürütür
Ağrı Valiliği Ağrı Dağı ve Milli Parkı İzin ve İrtibat Bürosu'na Ağrı Valiliği'nin onayı ile yeterli personel görevlendirilir. Bu büronun ve büro personelinin hangi kuruma ve hangi Vali Yardımcısına/Kaymakama bağlı olarak çalışacağı Ağrı Valiliği tarafından belirlenir.
Ağrı Valiliği Ağrı Dağı ve Milli Parkı İzin ve İrtibat Bürosu için gerekli olan büro malzemeleri Ağrı Valiliği tarafından temin edilir.
Ağrı Valiliği Ağrı Dağı ve Milli Parkı İzin ve İrtibat Bürosu'nun cari giderleri ile diğer giderleri, Ağrı Valiliği'nce hazırlanacak ek yönerge gereğince, Ağrı Dağı'na çıkış yapanlardan alınan çıkış ücretleri kullanılarak karşılanır.
XII-AĞRI VALİLİĞİ AĞRI DAĞI VE MİLLİ PARKI İZİN VE İRTİBAT BÜROSUNUN VE PERSONELİNİN GÖREV VE SORUMLUKLARI:
Ağrı Valiliği Ağrı Dağı ve Milli Parkı İzin ve İrtibat Bürosu ve personelinin görev ve sorumlulukları şunlardır:
Ağrı Dağı'na çıkışlarla ve Ağrı Dağı Milli Parkı alanında düzenlenmesi planlanan ve talep edilen faaliyetlerle ilgili tüm iş ve işlemleri, ilgili mevzuat hükümleri ile bu yönerge ve daha sonra hazırlanarak yürürlüğe girecek ek yönergelere göre, Ağrı Valiliği adına, takip etmek ve sonuçlandırmak,
Gerekli tüm araştırma ve incelemeleri yapmak suretiyle gerekli yazışmaları zamanında yapmak,
İş ve işlemler ile faaliyetler sırasında, mevzuat ve yönerge hükümlerine uyulmasını sağlamak, bu hükümlere uyulup uyulmadığını denetlemek ve raporlamak, bu raporları ilgili yerlere ulaştırmak, alınması gerekli tedbirleri ve yapılması gerekli uygulamaları belirleyerek Ağrı Valiliği'ne sunmak,
Gerekli arşiv kayıtlarını tutmak,
Yönergede belirtilen iş ve işlemlerin yürütülmesini düzenli olarak takip edip, istatistiki verileri derleyerek, icmaller hazırlamak ve talep halinde ilgili yerlere ulaştırmak,
Yönergede belirtilen kurum ve kuruluşlar ile diğer ilgili kişi ve kuruluşlarla sürekli iletişimi sağlamak,
Yapılan çalışmalarla ilgili aylık raporlar hazırlayarak Ağrı Valiliği'ne ve ilgili diğer kişi ve kuruluşlara ulaştırmak,
Ağrı Dağı'na çıkış yapan ve Milli Park alanında faaliyetler düzenleyen ziyaretçilerin, görevli ve sorumlu diğer kişi ve kurumların sorunlarını tespit ederek, çözüm için önerilerde bulunmak,
Alan kılavuzlarının görevlendirme işlemlerini yapmak,
Alan kılavuzluğu hizmetlerini ve alan kılavuzlarını takip etmek, değerlendirmek ve gerektiğinde ilgili kurum müdürü ve Ağrı Valiliği'ne bu hususlarla ilgili bilgi ve rapor göndermek, görüş sormak ve görüş bildirmek,
Ağrı Valiliği tarafından verilecek diğer iş ve işlemleri yerine getirmek, görevleri yapmak, emir ve talimatları yerine getirmek,
XIII-YÖNERGE HÜKÜMLERİNİN UYGULANMASI SIRASINDA ORTAYA ÇIKACAK TEREDDÜRLER:
Bu yönergenin uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek tereddütler ile ihtilaflı konular Ağrı Valiliği tarafından giderilir.
Bu yönergenin uygulanması ile ilgili olarak, gerek görülmesi halinde, yönergede belirtilen ilgili kurum ve kuruşlarla, kolluk birimleriyle, askeri birliklerle, ilgili bakanlıklarla ve Iğdır Valiliği ile gerekli görüşmeler Ağrı Valiliği tarafından yapılır ve koordinasyon sağlanır.
XIV-YÜRÜRLÜK:
Ağrı Dağı Milli Parkı'nda, kaynakların sürdürülebilirliği, etkin yönetimi, korunması, gelecek nesillere aktarılması ve ziyaretçi güvenliği ile birlikte Ağrı Dağı Milli Parkı'na gelen ziyaretçilerin izlenmesi ve yönlendirilmesi ile ziyaretçi ihtiyaçlarının ve beklentilerinin tanımlanabilmesi ve karşılanabilmesi açısından belirlenen kuralları içeren iş bu yönerge XIV madde ve 11 (onbir) sayfadan oluşmakta olup, Ağrı Valisi tarafından onaylandığı tarihte yürürlüğe girecektir.
Bu yönergede belirtilen hususlar ile belirlenen kurallar, Ağrı ili sınırları içerisinde görev yapan ve hizmetlerini yürüten tüm kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler açısından bağlayıcı nitelikte olup uyulması ve hassasiyetle uygulanması gereklidir.
Bu yönergenin yürürlüğe girdiği tarihte, bu yönergenin kanuni dayanak kısmında belirtilen mevzuat ve protokollerde belirtilen ve Ağrı Valiliği'nin sahip olduğu veya kullanacağı belirtilen yetkiler, Doğubayazıt Kaymakamlığına devredilmiştir.
Bu yönergede belirtilmeyen hususlar ile ilgili gerekli düzenlemeleri yapmaya, kuralları belirlemeye, tedbirleri alamaya, belirli konuları daha detaylı bir şekilde düzenlemek amacıyla bu yönergeye ek uygulama yönergeleri hazırlamaya Ağrı Valiliği yetkilidir.
Bu yönergenin uygulanması, Ağrı Valiliği'nin denetimine tabi olup, bu amaçla gerekli iş ve işlemler ile görevlendirmeler Ağrı Valiliği tarafından yapılır, gerekli tedbirler ve kararlar alınır.
Bu yönerge hükümleri Ağrı Valiliği tarafından yürütülür.